søndag 24. juli 2011

Mor til datter som var på Utøya:


Til deg som planla og drepe datteren min..

 

Frem til nå har du klart å drepe 84 unge liv.... Vi er alle redd for at det tallet stiger de neste timene og dagene.. Jeg vil ikke bruke navnet ditt her på bloggen min. Jeg vil ikke fremme dine ekstreme ideer. Jeg vil helst ikke at noen skal søke på navnet ditt en gang.
Jeg er uendelig takknemlig og glad for at jeg fikk min nydelige datter hjem fra Utøya fysisk uskadd. Men når hun sitter spikret foran tv og ser på nyheter og gråter så skjønner jeg at vi har en lang vei og gå. Hun gjentar seg selv på at lyden av skuddene ikke vil ut av hodet hennes. Noen av vennene hennes har ennå ikke kommet til rette. Andre finnes ikke mere..
Du er en patetisk mann. Jeg tror du er svært intelligent og at du hele tiden har visst hva du har holdt på med. Det krever stor intelligens for å planlegge noe så omfattende og ufattelig stygt som dette. Jeg tror at dette er en stor dag for deg. Ditt navn er på alles lepper. Du blir omtalt i alle tenkelige medier. Jeg tror du kommer til å ta din fengselsstraff med glede, fordi du har oppnådd din store drøm. Noen vil påstå at du er syk i hodet, men jeg påstår at du er frisk, kald og beregnende.. Jeg er imponert hvis det er tilfelle at du har klart alt dette på egenhånd..
Men jeg tror du har undervurdert det norske folk kraftig. For vi er ikke gode på å glemme sånne ting du har gjort mot fantastiske, ressurssterke norske ungdommer. Jeg er ikke for dødsstraff. Det er en altfor lett straff for den skyldige. Dessuten mener jeg at det er å falle ned på den kriminelles nivå. Jeg er for en lang fengselsstraff. Og sånn jeg har forstått det frem til nå så kan du få 21 år i fengsel. Det er 7665 dager hvor du skal leve sammen med andre kriminelle...
Det er 7665 dager hvor de andre kriminelle vet at du har begått en massakre mot barn/ungdom. Og det er her straffen din kommer. 7665 dager hvor du ikke vet hva de andre vil gjøre mot deg. 7665 dager hvor du må tenke over/bli minnet på hva du har gjort. Og etter de 7665 dagene kommer du ut i ett samfunn hvor du ikke er ønsket. Ett samfunn som aldri vil glemme... Ett samfunn som ikke vil ha deg her eller ha noe med deg å gjøre..
Jeg har i natt vært inne på min datters rom og sett på henne sove... Puste... Leve...
Jeg er en ufattelig lykkelig og heldig mamma som fikk min skjønne datter hjem. Jeg har det så uendelig godt på mine egne vegne, men så uendelig vond på de 168 foreldrenes vegne som ikke har fått hjem det kjæreste de har..
Når Emilie spurte om å få dra til Utøya så svarte jeg umiddelbart ja. Jeg synes det er ett fint opplegg for barn/ungdom. Ett idyllisk sted, med en skjermet natur. Ett opplegg uten alkohol og rus. Om noen hadde fortalt meg at det kom til å komme en mann utkledd som politi, og massakrere deltakerene så hadde jeg ledd av dem. For hvem tror at noe så grusomt kan skje i Norge??
Men som den feige mannen du er så måtte du vise oss at dette er blodig alvor. Du var ikke tøff nok til å bruke alle de normale mulighetene vi er så heldig å ha i Norge, til å fremme vårt syn på ting. Du var så feig at du måtte bruke våpen på de yngste og svakeste...

Soruce: http://monasdagligeliv.blogg.no/1311414277_til_deg_som_planla_og.html

3 kommentarer:

  1. dette var virkelig bra skrevet, og jeg sitter her med tårer i øynene.. Har ikke tenkt på annet enn det som skjedde den 22. juli 2011, å sitter her fortsatt å ser på nyhetene.. Mange tårer og tanker hat gått til de som var på utøya, som måtte se denne grusomme mannen, å som nå sitter igjen med mange spørsmål.. H\Vet ikke hva jeg skal si å gjøre, for det som nå har skjedd, er så grusomt at det ikke har gått opp for meg enda.. Om han ikke får dødsstraff, og slipper ut om 21 år, så vil han nok bli henrettet av en eller annen mor eller far, som var så uheldig og miste barnet/barna sine på utøya på fredag..Hvis ikke, kommer nok noen andre for å ta den djevelen!!

    SvarSlett
  2. håper han blir torturert i fengsel i 21 år også blir drept når han slipper ut!

    SvarSlett
  3. Godt skrevet og klart budskap til gjerningsmann! Det norske samfunn har en sterk tradisjon å verne om hverandre når det røyner på som verst!
    Har stor forståekse for mye hat, aggresjon og sinne i denne ekstreme situasjonen. Dessverre så kommer det ingenting godt utav hverken tortur eller avretting av gjerningsmannen? Det bringer ingen tilbake. Det er mange som suker oppgitt over strafferammene i Norge, kun 21 år og så er han ute igjen.....heldigvis fungerer ikke rettsystemet slik. Vedkommende er ikke domfelt ennå, og det vil sannsynligvis ta fryktelig lang tid. Denne gjerningsmannen vil sannsynligvis få lovens strengeste straff på 21 år, og i tillegg bli dømt til forvaring. Forvaring er en av straffereaksjonene i det norske rettssystemet. Forvaring kan føre til fengsel livet ut, på grunn av at den opprinnelige dommen kan bli forlenget et uavgrenset antall ganger. Lovbrytere som av en rett anses som tilregnelige, kan bli dømt til forvaring dersom det er stor fare for at lovbryteren kan komme til å gjenta forbrytelsen eller regnes som en fare for samfunnet. Personer som oppfattes utilregnelige i gjerningsøyeblikket kan ikke idømmes forvaring, men kan i stedet idømmes tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg.
    Straffereaksjonen forvaring er hjemlet i «Forskrift om gjennomføring av særreaksjonen forvaring» § 2, hvor det står:
    Gjennomføring av forvaring skal ivareta samfunnets behov for sikkerhet mot ny alvorlig kriminalitet fra den forvaringsdømtes side. Innenfor sikkerhetsmessig forsvarlige rammer skal den forvaringsdømte gis mulighet for å endre sin adferd og tilpasse seg et liv i frihet.
    Forvaring kan kun brukes dersom vedkommende har begått eller forsøkt å begå en forbrytelse som har krenket vårt samfunns fundamentale rettsgoder, andres liv, helse eller frihet. Eksempler på slike forbrytelser kan være drap, vold, seksualforbrytelser og ildspåsettelser. I tillegg må det være en reell fare for at vedkommende vil komme til å gjenta den handlingen han eller hun er dømt for.
    I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige 15 år, og ikke kan overstige 21 år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil 5 år av gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp. Det bør også fastsettes en minstetid for forvaringen som ikke må overstige 10 år. Forvaring er i dag det eneste virkemidlet det norske rettsvesenet har til disposisjon for å idømme lovbrytere en reell livstidsdom, da det ikke er noen øvre grense for en slik doms varighet.

    SvarSlett